Az ISO 9000-es szabványok alkalmazása információs és könyvtári szolgáltatásokban

Szerzők

  • Mikulás Gábor

Kulcsszavak:

minőségbiztosítás, szabvány, információszolgáltatás, kulturális szolgáltatás, könyvtárügy

Absztrakt

ISO 9000-es szabványok - ezen a néven emlegetik a minőségmenedzsment alapvető szabványait (ISO 9001, 9002 és 9003). Az előírások célja a szervezet munkafolyamatainak szabályozása, a termék- és szolgáltatásminőség garantálása, illetve fejlesztése érdekében. Igaz, hogy a szabványt alapvetően az ipari környezet elvárásai szerint határozták meg, de ennek legnagyobb része jól alkalmazható a szolgáltatásokban, így információs és könyvtári környezetben is. E szolgáltatás számára a szabvány leginkább a szolgáltatásminőség tudatos alakítását, illetve fejlesztését szolgálja. A szabvány alkalmazása elkezdődött a hazai szolgáltatásokban, több kórház, önkormányzat is megfelelt a szabvány elvárásainak. A cikk írásának idején még csak egyetlen hazai információs és könyvtári szolgáltató volt minősített (az OMIKK), de a nyugat-európai könyvtárak gyakorlatát tekintve várható, hogy a minőségmenedzsment a hazai információszolgáltatók érdeklődésének előterébe kerül. A cikkben foglaltak néhány kiválasztott külföldi1 és hazai, főként információs és könyvtári szakirodalmi mü feldolgozását, valamint a szerző személyes tapasztalatait tükrözik.

##submission.downloads##

Megjelent

2018-04-04

Hogyan kell idézni

Mikulás, G. Az ISO 9000-es szabványok alkalmazása információs és könyvtári szolgáltatásokban, Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 47(4), p. 158–170, 2018.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek